Hoe ontwerp je de perfecte landing page

Jim van IJcken
30-09-2022
plane-landing.jpg

Het ontwerpen van winstgevende landing pages is essentieel voor online bedrijven. Je probeert zo veel mogelijk mensen jouw pagina te laten bezoeken. Zo'n bezoeker wil je natuurlijk omzetten naar een klant. Wat kun jij doen om een conversie geoptimaliseerde landing page te bouwen?

Er zijn verschillende manieren waarop bezoekers jouw website kunnen vinden. We kunnen bezoekers groeperen in een aantal standaard verkeersstromen:

  1. Organisch - Gratis verkeer afkomstig uit de zoekresultaten van een zoekmachine.
  2. Betaald - Verkeer gegenereerd door betaalde advertenties.
  3. Direct - Verkeer door mensen die direct jouw URL invullen.
  4. Social media - Verkeer vanaf sociale media zoals Instagram, Facebook of Twitter.
  5. Referral - Verkeer gegeneerd door verwijzingen vanaf andere websites.

De basis van online conversies is natuurlijk bezoekers genereren. Per verkeersstroom zijn er verschillende methodes om dat te doen. Voor organisch verkeer is het van belang dat je pagina hoog scoort in zoekmachines. Dat doe je door kwalitatief sterke content te plaatsen, de juiste keywords te gebruiken in je teksten en een razendsnelle laadtijd te hebben.

Om meer betaald verkeer te krijgen moet je advertenties plaatsen. Met Google Ads kun je bijvoorbeeld hoger verschijnen in zoekresultaten of in advertentie banners verschijnen op andere websites. Hierbij is de vraag altijd hoeveel het kost om een nieuwe klant te werven en wat de klant vervolgens oplevert.

Het kost dus moeite en geld om bezoekers op je pagina te krijgen. Als je dan een bezoeker hebt wil je natuurlijk zo'n groot mogelijke kans hebben om daar een klant van te maken. Daarom geven wij je een aantal tips voor de perfecte landing page.

Less is more, houd het kort en krachtig

Bezoekers hebben weinig tijd. Ze willen gelijk vinden wat ze zoeken en niet lange teksten door moet spitten. Gemiddeld kijken mensen minder dan een minuut rond op een pagina. Binnen die tijd moet dus duidelijk zijn wat je de klant te bieden hebt. Breng structuur aan door hoofd- en subkoppen te gebruiken en belangrijke woorden vetgedrukt te maken.

Plaats een CTA (Call To Action)

Dit is het belangrijkste onderdeel van je pagina. Roep de bezoeker op om een handeling te verrichten. Vaak werkt een grote knop met een actieverende tekst het best: "Bestel nu", "Maak een afspraak" of "Bel ons", allemaal korte duidelijke oproepen. Plaats meerdere CTA's op je landing page zodat bezoekers nooit ver hoeven te scrollen om te kunnen klikken.

Optimaliseer afbeeldingen en laadtijden

Niemand heeft tijd om te wachten. Onderzoek laat zien dat hoe sneller je pagina laadt, hoe groter de kans op een conversie is. Het beste is om je laadtijd onder de 2 seconden te houden. Dat doe je door afbeelding in het juiste formaat aan te leveren, geen overbodige code te laden en een schone broncode de hebben.

Focus op één boodschap

Bezoekers vinden jouw landing page op basis van specifieke zoekwoorden. Zorg dat jouw pagina aansluit bij wat mensen verwachten op basis van hun zoekopdracht. Maak verschillenden landing pages voor verschillende diensten of producten. Een landing page moet gefocust zijn op één specifiek iets waar de potentiële klant naar zocht.

Ken je doelgroep

Je landing page moet aansluiten bij de beoogde doelgroep. Bezoeken mensen jouw website vaak via hun telefoon of juist via hun laptop? Hoe komen klanten bij jou terecht? Hoelang blijven bezoekers op jouw website. Het antwoord op al die vragen kun je gebruiken om je landing page beter aan te passen aan je doelgroep. Zorg dus dat je tracking zoals Google Analytics instelt om inzicht te krijgen in je bezoekers.

Jouw landing page laten maken?

Het bouwen van een goede landing page en een goede website vereist expertise en kost tijd. Wil je dat nou graag uit laten besteden? Dat kan! Wij zijn gespecialiseerd in het ontwerpen van werkende websites. Neem vrijblijvend contact op om te zien wat wij voor jou kunnen betekenen. Neem contact op

Dit artikel delen